jueves, 10 de abril de 2008

Anàlisi del llenguatge audiovisual i les TIC en el currículum d'Educació Infantil

REAL DECRETO 1630/2006, de 29 de diciembre, por el que se establecen las enseñanzas mínimas del segundo ciclo de Educación infantil. (BOE núm.4, Jueves 4 enero 2007)

En aquesta tasca faré referència al llenguatge audiovisual i a les tecnologies de la informació que es troben dins de la tercera àrea d’Educació Infantil: Llenguatges; Comunicació i Representació.

L’objectiu principal d’aquesta àrea és millorar les relacions entre el xiquet i el medi, es a dir el seu entorn. Presenta diferents formes de comunicació i representació per aconseguir-ho. Mitjançant els diferents llenguatges els xiquets i les xiquetes aniran adonant-se la millor adaptació de cadascun d’ells, per tant l’infant coneixerà els codis de cada llenguatge i utilitzarà en cada situació el que pense que és l’adequat per a la representació de la realitat. Els llenguatges dels quals estem parlant són els següents: Llenguatge verbal, artístic, corporal, audiovisual i de les tecnologies de la informació i comunicació. A traves d’aquests els nens i nenes expressen les seues idees, sentiments, emocions, etc.

De tots aquests llenguatges faré referència a l’últim, que és en aquesta assignatura el que estem treballant i ens interessa: llenguatge audiovisual i de les tecnologies de la informació i comunicació, TIC. Doncs bé, com ja s’ha comentat en quasi totes les tasques que he realitzat fins ara, les TIC estan presents en la vida quotidiana dels infants per tant no les podem deixar de costat als centres educatius. Per això hem de ser conscients de la gran importància que tenen actualment aquests recursos a les escoles, destacant la forma en que s’utilitzen per tal de que els alumnes comprenguen els missatges audiovisuals que ens transmeten i facen un bon ús d’aquest recurs, del qual podem extraure gran quantitat de informació molt interessant i profitosa per a l’ensenyament- aprenentatge de l’alumnat. Per la qual cosa, aquest llenguatge deu aparèixer en el PCC de tots els centres educatius, ja que les TIC són un bon recurs més per treballar els continguts curriculars de les tres àrees que formen l’Educació Infantil.

Aquest llenguatge ens permet una iniciació en l’ús d’instruments tecnològics com ara ordinador, camera o reproductors de so i imatge, com també elements de comunicació. Un apropament a produccions audiovisuals com pel·lícules, dibuixos animats o videojocs. Així com també una valoració crítica dels seus continguts i de la seua estètica. A més a més també ens dona l’oportunitat de fer una distinció progressiva entre la realitat i la representació audiovisual. Finalment ens porta a una pressa de consciència de la necessitat d’un ús moderat dels mitjans de comunicació i de les tecnologies de la informació i la comunicació.

Per tot açò acabaré repetint una vegada més i ressaltant-ho, que les Noves Tecnologies de Comunicació i Informació són actualment la major realitat que existeix, per tant s’han de portar a terme a les aules d’Educació Infantil de la millor manera possible, es a dir donant l’ús adequat per obtenir els millors resultats d’aquestes, per això com a futura docent pense que hi ha que insistir molt en la formació dels mestres respecte les TIC, que ben dit ja no són el futur sinó l’actualitat, el que envolta cada dia als nens i nenes.






No hay comentarios: